MÁRTON AUTÓSZERVIZ

MÁRKAFÜGGETLEN AUTÓJAVÍTÓ MŰHELY
NKH ÁLTAL KIJELÖLT VIZSGÁLÓ ÁLLOMÁS

7200 Dombóvár, Köztársaság u. 17/B
Munkafelvétel:
06-74/460-656, 06-30/365-5353
E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyezned kell a JavaScript használatát.
 



Bérautó: 06-30/365-5353
 



Térkép:

 




 



MÁRTON KÁROLY
Adószám: 61279971-2-37
Váll. ig. sz.: ES-208041
Bank: 11746043-20003263

Nyomtatás

OLAJ SZERVIZ


Garanciális idő alatt és után is fontos a gépjárművek időszakos motorolaj-szervizek és karbantartások megfelelő időben elvégzése. Miközben leengedjük az olajat, átvizsgáljuk autóját. Az átvizsgálás közben időben fellelhetőek az esetlegesen előforduló meghibásodások, elhasználódott alkatrészek, hogy a gépjármű mindenkor megfeleljen a közlekedés biztonsági szempontoknak. A különböző olajok – fékolaj, váltóolaj, szervóolaj – szűrők – légszűrő, pollenszűrő, üzemanyagszűrő, karterszűrő – gyertyák gyártó által előírt időközönkénti cseréje biztosítja a motor és a gépjármű megfelelő élettartamát.

 

A motor élettartama nagy mértékben függ a motorolajtól. A súrlódás, intenzív hő és a szennyeződésektől a motorolaj elveszti kenőképességét, tisztaságát és szabad áramlását.

 

Olaj és figyelmeztető jel a gépjárművön

  • ha azt veszi észre, hogy szivárog az olaj, olajfolt az autó alatt
  • az olajnyomás jelző lámpa kigyullad vagy vibrál

 

Az olajszűrőt minden esetben cseréljük.

 

A légszűrő élettartama attól függ, hogy mennyi szennyeződés kerül rá. Általában 15000-20000 km-ként ajánlott cserélni.

 

Mindegy, hogy a megtett kilométert vagy az eltelt időt vesszük figyelembe, a légszűrő célszerű még azelőtt cserélni, hogy nagymértékben meggátolná a levegő áramlását. A koszos légszűrő befolyásolja a motor teljesítményét, ezáltal az üzemanyag fogyasztást. Így nem érdemes spórolni vele. Ára autótípusonként eltérő 800FT - 9000Ft-ig terjed.

 

A pollenszűrő lehet sima és aktívszenes. A sima pollenszűrő a port és a pollent szűri ki. Az aktív szenes pollenszűrő kiszűri az előttünk haladó gépjárművek káros kipufogógázait is. Lásd Klímatisztítás menüpont.

 

Benzinüzemű motorok motorolajai:


API (SG) – ( SH) – SJ - SL - SM – SN növekvő sorrendben

(SG): 1989-ben bevezetett katalizátorbarát, ólommentes benzinüzemhez alkalmas teljesítménykategória.
SH: 1994-től érvényes, az API SG jóváhagyatási folyamatának szigorításán alapuló kategória.
SJ: 1996-ban életbe lépett, jelenleg érvényben lévő amerikai benzines teljesítményszint. Jelentős magas hőmérsékletű lerakódás csökkenés, alacsonyabb kéntartalom és illékonyság, illetve növelt üzemanyag-takarékosság jellemzi.
SL: 2001 júliusától érvényes teljesítményszint, különösen a kopásvédelem, az öregedésállóság és az energiahatékonyság terén támaszt fokozott követelményeket.
SM: Minden jelenleg használatban lévő gépjárműmotorhoz. Bevezetve 2004.11.30-tól. Az SM olajok fokozott öregedésállósággal, jobb lerakódás elleni védelemmel, jobb kopásvédő képességgel és kedvezőbb hideg tulajdonságokkal rendelkeznek, mint az eddigi teljesítményszintűek. Néhány SM kategóriájú motorolaj megfelel az ILSAC GF-4 specifikációnak és/vagy energiatakarékos (EC) olajnak minősíthető. Az SM olajokban alkalmazható adalékelemek foszfortartalma és kéntartalma a korábbi teljesítményszintekhez képest korlátozott, a jobb katalizátor-kompatibilitás érdekében.
SN: 2010 októberében kerül bevezetésre. Alapvetően az ILSAC GF-5 műszaki követelményeit veszi át, de a minősíthető SAE viszkozitás osztályok köre szélesebb, tartalmazza a 10W-XX osztályokat is. Az API SN minősítésű motorolajokat 85% bioetanolt tartalmazó E85 üzemanyag használata mellett is tesztelik. Csökken a katalizátormérgező foszfor- és kéntartalom, a hangsúly a SAE 0W-20, 5W-20 viszkozitás osztályokon van. A szigorú vizsgálati határértékek miatt az iszapképződésnek jobban ellenálló hidrokrakkolt alapolajok és a belső motortisztaságot elősegítő korszerű hamumentes antioxidáns, detergens-diszpergens és súrlódásmódosító adalékok kerülnek előtérbe.

 

Dízel motorolajok:


API (CC) - (CD) – CF - (CE) - CF-4 - CG-4 - CH-4 – CI-4 – CJ-4

(CD): 1955-től érvényes nehéz üzemű dízel és turbódízel kategória.
CF: 1994-től API CD-t váltotta fel. Gyakori, közepesen magas teljesítményszint nehéz üzemű dízel motorokhoz.
(CE): 1987-ben bevezetett kategória. Az API CD-hez képest 3 új fékpadi vizsgálattal (NTC 400, Mack T-7, Mack T-6) bővítve.
CF-4: 1991-ben az API CE-t váltotta fel. Új vizsgálat a dugattyútisztaságra: Cat 1K a Cat 1G2 helyett.
CG-4: 1995. január 1-jétől érvényes, magasabb szintű motorvédelmet biztosító teljesítményszint.
CH-4: 1999-től bevezetett, az API CG-4-et meghaladó, hosszú csereperiódusra alkalmas rendkívül környezetbarát motorolaj specifikáció.
CI-4: 2002-ben bevezetett kategória, nagy fordulatszámú, négyütemű dízelmotorokhoz, amelyek megfelelnek a 2004-ben bevezetendő amerikai kipufogógáz-előírásoknak. Az ilyen minősítésű motorolajok legfeljebb 0,5 tömeg-százalékban kenet tartalmazó dízel üzemanyagok alkalmazása esetén használhatók. Kifejezetten kipufogógáz visszavezetéssel ellátott motorokhoz (EGR). Optimális védelmet nyújt korrózió ellen, a korom által okozott motorkopás ellen, véd a a dugattyú lerakódással szemben, és ellenáll a korom tartalom növekedése miatt bekövetkező alacsony- és magas hőmérsékleti viszkozitás-változásnak. Alkalmazható az API CH-4, CG-4, CF-4 specifikációjú olajokat igénylő motorokban is.
Megjegyzés: létezik CI-4 PLUS” minősítés is, azoknak az olajoknak a megjelölésére, amelyek magasabb szintű korom okozta viszkozitás-növekedés elleni védelemmel, valamint az SM előírásnál kedvezőbb nyírásstabilitással rendelkeznek. Úgy, mint az EC jelölés, ez a jelölés is megjelenik az API által kiadott, a flakonon feltüntethető „donut”-on.
CJ-4: 2006-ban bevezetett új kategória, nagy fordulatszámú, négyütemű országúti dízelmotorokhoz, amelyek megfelelnek a 2007-ben bevezetett amerikai kipufogógáz-előírásoknak. SAPS-szintje majdnem olyan alacsony, mint az ACEA E6-ra jellemző szint. Az ilyen minősítésű motorolajok legfeljebb 0,5 tömeg-százalékban kenet tartalmazó dízel üzemanyagok alkalmazása esetén használhatók. Optimális védelmet nyújt a katalizátor-mérgezés, részecskeszűrő-eltömődés, motorkopás ellen, véd a a dugattyú lerakódással szemben, és ellenáll a korom tartalom növekedése miatt bekövetkező alacsony- és magas hőmérsékleti viszkozitás-változásnak. Alkalmazható az API CI-4 Plus, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4 specifikációjú olajokat igénylő motorokban is.

 

ACEA 2008 specifikációk


ACEA „A/B” kategória

A1/B1 Ez az olajspecifikáció az alacsony belső súrlódású motorolajokra vonatkozik, amelyek HTHS viszkozitása a 2,6.....3,5 m Pas közötti értéktartományba tartozik. Alkalmazható személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek benzin- és dízelmotorjaihoz. Az A1/B1 specifikációjú motorolajok bizonyos motortípusokhoz nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi ajánlásokat be kell tartani.

A3/B3 Viszkozitás stabil motorolajok nagy teljesítményű személygépkocsi és könnyű haszongépjármű benzin/dízelmotorokhoz, akár hosszú csereperiódusra is, amennyiben ezt a gépkönyvi előírások lehetővé teszik.

A3/B4 Viszkozitás stabil motorolajok nagy teljesítményű benzin- és közvetlen befecskendezésű dízelmotorokhoz, alkalmazható azokban a motorokban is, amelyekre a B3 előírás vonatkozik.

A5/B5 Viszkozitás stabil motorolajok hosszú olajcsere periódusra, nagy teljesítményű benzin- és dízelmotorokhoz (személygépkocsi+könnyű haszongépjárművek). Az ilyen motorolajokat alacsony belső súrlódás jellemzi, a HTHS viszkozitás a 2,9....3,5 mPas értéktartományban fekszik. Az A5/B5 motorolajok bizonyos motorokhoz nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi előírásokat be kell tartani.

 

ACEA „C” kategória

C1 Viszkozitás stabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, alacsony hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású motorolajat igényelnek. Az e kategóriába tartozó motorolajok megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek.
Figyelmeztetés: ezek az olajok nagyon alacsony hamutartalmúak, ezért bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

C2 Viszkozitás stabil, közepes hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, közepes hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású motorolajat igényelnek. Az e kategóriába tartozó motorolajok megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

C3 Viszkozitás stabil, közepes hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb. Megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

C4 Viszkozitás stabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb. Megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.