MÁRTON AUTÓSZERVIZ

MÁRKAFÜGGETLEN AUTÓJAVÍTÓ MŰHELY
NKH ÁLTAL KIJELÖLT VIZSGÁLÓ ÁLLOMÁS

7200 Dombóvár, Köztársaság u. 17/B
Munkafelvétel:
06-74/460-656, 06-30/365-5353
E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyezned kell a JavaScript használatát.
 



Bérautó: 06-30/365-5353
 



Térkép:

 




 



MÁRTON KÁROLY
Adószám: 61279971-2-37
Váll. ig. sz.: ES-208041
Bank: 11746043-20003263

Nyomtatás

LENGÉSCSILLAPÍTÓ


Menetdinamikai illetve kényelem szempontjából, valamint a rugózás élettartama érdekében nagyon fontos, hogy a gépjármű lengése csillapított legyen. A lengéscsillapítók feladata tehát a rugózás által keltett lengések hatásos csillapítása, továbbá a lökésszerűen fellépő nagy rugólengések, az esetleges felütések megakadályozása, illetve kisebb amplitúdójú lassú rugólengésekké való átalakítása.

A lengéscsillapítók legfontosabb szerepe abban áll, hogy a rugózás lengéseit csillapítva a gépjármű kerekeit az úton tartja, nem engedi az útfelülettől elválni. Ezáltal biztosítva a gépkocsi menetstabilitását.


A hatástalan lengéscsillapítás következményei

  • A kedvezőtlen úttartás miatt (a gumiabroncsok gyakran eltávolodnak az útburkolattól) oldalszél esetén a gépkocsi sodródik,
  • fékút meghosszabbodik,
  • a kifejtett vonóerő csökken,
  • a gumiabroncsok fokozottan és egyeletlenül kopnak.

A lengéscsillapítók hidraulikusdugattyús kivitelben készülnek. A lengéscsillapítás lehet egy- vagy kétirányú. Általánosan elterjedtek az aszimmetrikus kétirányú lengéscsillapítók. Berugózáskor csekély, kirugózáskor viszont igen erőteljes csillapítóerőt fejtenek ki. A legelterjedtebbek a teleszkóp rendszerű lengéscsillapítók. Léteznek még szintszabályzós lengéscsillapítók, melyek legfőbb előnye, hogy terheléstől függetlenül állandó szinten tartja a jármű magasságát.

Az egyedi igénybevételnek megfelelően a lengéscsillapítók előbb vagy utóbb elfáradnak. Általánosan érvényes: minél egyenetlenebb utakon közlekedünk, minél többször kihasználjuk a jármű megengedett össztömegét, például nyaraláskor, a lengéscsillapítók annál hamarabb használódnak el. Ehhez a szennyeződések, a só és a nedvesség miatt bekövetkező korrózió is hozzájárul. Mivel a működés hiányosságai fokozatosanjelentkeznek, a menettulajdonságok megváltozása csak ritkán érezhető egyértelműen. Azt, hogy valami már nem az igazi, gyakran csak veszélyhelyzetben vesszük észre, például gyors sávváltással egyidejű vészfékezéskor.


A rossz állapotban lévő lengéscsillapítók kihatnak:

  • a gumiabroncsokra (fokozottan és egyenetlenül kopnak),
  • a féktávolságra (a fékút megnövekedése akár 20%-kal),
  • a vizes úton történő megcsúszásra,
  • az úttartásra,
  • a vontatásra.

Ezeknek a jelenségeknek azonban nem kell feltétlenül bekövetkezniük. Ha járművén nyúlós menetviselkedést, a kormány szitáló mozgását, vagy a gumiabroncsok egyenlőtlen kopását tapasztalja, akkor keresse fel a Márton Autószervizt. A professzionális lengéscsillapító-ellenőrzés megbízhatóan jelzi a lengéscsillapítók elhasználódási fokát. Ez olcsóbb, mint a lengéscsillapítók feltáratlan hibái miatt bekövetkező következménykárok, amelyek gyakran magukkal vonják a mozgó tengelyalkatrészek és a gumiabroncsok károsodását. 
A helyesen beállított és jól karbantartott lengéscsillapítók a legfárasztóbb városi utazást is komfortossá tehetik. A jó állapotban levő lengéscsillapítók használat közben megfelelő kontaktust biztosítanak a gépjárműnek az úttesttel, a kellő fékerőt, megfelelő erőátvitelt, szükséges menetstabilitást elősegítve.


Melyek azok a látható rendellenességek, amelyek alapján meghatározható a lengéscsillapító állapota?

  1. A gumik állapota
    Az abroncsok szabálytalan vagy rendellenes kopása jellemző az elhasználódott lengéscsillapítóra.
  2. Olajszivárgás
    A lengéscsillapító olajvesztése a „működés hiányosságát” vonja maga után, ennél fogva a lengéscsillapítás csökkenését.
  3. Korrózió
  4. Szár
    Ha rozsdás, akkor ez a tömítések gyors megrongálódásához fog vezeti, tehát olajszivárgáshoz. Tönkremegy, a lengéscsillapító nem működik tovább.
  5. Szilentblokk
    A repedezett, vagy rendellenesen deformálódott szilentblokk zajossá fogja tenni a felfüggesztést gyorsítás és lassítás, valamint akadályokon való áthaladás esetén.
  6. A rögzítések
    Törött vagy megrongálódott lehet akár egy fémdarab kiszakadásának köszönhetően egy csavarmenet, vagy akár egy jelentős korrózió által, ami törést okozhat.
  7. A testek/elemek deformálódása
    A lengéscsillapító testén lévő deformálódás fékezheti, sőt, akár blokkolhatja is a dugattyút az ellenállásai során.
  8. Vízhatlan/légmentes tömítések kopása
  9. Blokkolás

A jármű által elszenvedett minden koccanás részben vagy egészben a rögzítéseket érinti, és ez veszélyessé teszi az autót.
Egy lengéscsillapító optimális működése a kiegészítő alkatrészek állapotától függ. Az esetek 80 százalékában lengéscsillapítóval együtt a  toronyszilentet, a toronycsapágyat is le kell cserélni, a beépítő készlet felhasználásával. Ajánlatos ilyenkor a rugók vizsgálata is.


Kizárólag az összes alkotóelem tökéletes működése biztosíthat:

  1. teljes biztonságot
  2. magas utazási kényelmet
  3. kis mértékű alkatrészkopást


Forgalmazott márkák:
Bilstein, Monroe, Lemförder, Sachs, Kayaba, Boge, Lip